Öncellikle amacımızın “Arama motorlarında”
listelenmek değil, “Amacımıza uygun kelimelere ilişkin aramalarda arama
motorlarında listelenmek ve üst sıralarda çıkmak” olduğunu
hatırlatayim. Bunun için hangi kelimeleri arayanların hedef kitleniz
olduğunu belirlemeli, arama motorlarından kimi sayfanıza çekmek
istediğinize karar vermelisiniz. Örneğin benim bu siteyi “Futbol”
kelimesi için optimize etmeye çalışmam mantıklı olmaz. Birincisi,
sayfamda futbolla ilgili bir içerik olmadığı için gelen ziyaretçileri
sayfada tutamam ve kısa zaman içerisinde sayfadan ayrılırlar. İkinci
olarakta sayfam gerçekten Futbolla ilgili bir sayfa olmadığı için bu
sayfayı üst sıralara taşımam zor olur. (Bunu başarmak için yapacağım
iyileştirmelerden sonra sayfa bir futbol sayfasına dönebilir.) Bu
nedenle ilk başta anahtar kelime analizi yapılması şart.
Listelenmek
istediğiniz anahtar kelimeleri seçerken de tek kelimeler yerine kelime
grupları kullanmaya ve anahtar kelime grubunuzu mümkün olduğunca
özelleştirmeye dikkat etmelisiniz. Örneğin bu sayfayı “Gizli Müşteri
Araştırması” aramalarında ilk sayfalarda çıkarmak için “Gizli” anahtar
kelimesi yerine “Gizli Müşteri” veya “Gizli Müşteri Araştırması”
anahtar kelime grupları üzerine yoğunlaşmam benim için daha yararlı
olur. Gizli Müşteri Araştırması ile ilgilenecek bir kişinin “Mağaza
Denetimi” şeklinde bir arama yapabileceğini düşünerek bu anahtar kelime
grubu üzerinde de yoğunlaşırsam bu konu ile ilgilenecek kişileri arama
motorlarını kullanarak sayfama getirmede başarılı olabilirim.
Anahtar
kelimeler ve kelime gruplarınıza karar verdikten sonra bunları arama
motorlarına vurgulamak için kullanacağınız teknikleri aşağıda
sıralayayım;
Sayfa Başlığı - Title
Sayfanızın
başlık (title) bölümünün ilgili anahtar kelimeleri içermesi arama
motorları açısından + puan demektir. Örneğin bu blogda, yazının
başlığını, sayfa başlığında da görebilirsiniz.) “Gizli Müşteri
Araştırması” şeklinde bir sayfa başlığı kullanmak, “Gizli Müşteri
Araştırması ve bu konuda yazdığım bir çok yazı” şeklinde bir başlık
kullanmaktan daha avantajlıdır.
Meta Tagları
Artık arama
motorları Meta Taglarına göre indekslemeye yapmıyor olsalarda, meta
taglarının az da olsa etkisi olduğu söylenebilir. Eskiden meta tag’ları
ile sayfaları üst sıralara çıkarmak mümkün olsa da, malesef artık
etkileri çok azaldı. Meta Keyword bölümüne yazacağınız anahtar
kelimelerin çok fazla olmamasına, sayfanızın içeriğinde bulunmayan
anahtar kelimeler barındırmamasına dikkat edin. Bunları yapmak size +
değil - puan getirecektir.
(Bazı sitelerde görüyorum, yüzlerce
anahtar kelimeyi Meta Keyword tag’ı içerisine yazıyorlar. Hatta bu
anahtar kelimeleri sağdan soldan kopyalıyorlar. Bunu yapmanız size
fayda değil zarar getirir, bu tür “search spam” sayılan faliyetler çoğu
arama motoru tarafından cezalandırılıyor.)
Sayfa İçeriği
Anahtar
kelimelerinizin sayfanın içerisinde mümkün olduğunca yukarılarda ve çok
geçmesine özen gösterin. Ama bunu yaparken de abartmayın. Bu yazının
içerisinde 10.000 defa “Gizli Müşteri” yazmak beni “Gizli Müşteri”
anahtar kelime grubunda birinci sıraya çıkarmaz. Bu durumda “search
spam” sayılır. Mümkünse anahtar kelimeleriniz en az bir defa (yine
aşırıya kaçmadan) h1…h7 tagları ile başlık olarak belirtilsin ve/veya
anahtar kelimelerinizi kalın olarak yazın.
Sayfa Adresi ve Dosya İsimleri
Gizli Müşteri anahtar kelime grubu için ;
www.gizlimusteri.net alan adi,
www.soruman.com alan adına göre daha değerlidir. Aynı şekilde gizlimusteri.soruman.com alan adi,
www.ornekadres.com alan adına göre daha değerlidir. Alan adı dışında dizin ve dosya isimleri de önemlidir. Örneğin
www.soruman.com/gizli-musteri/gizli-musteri-k onulu-bir-yazi/gizli-musteri.html ,
www.soruman.com/yazi/ adresine gore daha değerlidir. Adreslerle ilgili başka bir nokta ise adresin uzunluğu;
www.soruman.com/yazilar/gizlimusteri yerine
www.soruman.com/gizlimusteri kullanılması daha değerlidir.
Google
Artık gizlimusteri şeklinde bitişik yazılmış bir kelimeyi, gizli
müşteri olarak algılayabiliyor, fakat tercih edilen arada “-”, “_” gibi
bir ayracın kullanılmasıdır.
Eğer sayfalarınızda dinamik
adresler kullanıyorsanız, PHP için (Doğrusu Apache için) modrewrite
konusunda araştırma yapmanızı tavsiye ederim. Örneğin bu blog tüm
veriler veritabanından çekilmesine ve php scriptleri kullanılmasına
rağmen yukarıda
http://www.soruman.com?p=475 gibi anlamsız bir adres yerine
http://www.soruman.com/arama-motorlarinin-gozune-girmek-anahtar-kelime-secimi-ve-vurgulama si/ şeklinde bir adres
görüyorsunuz. Bu şekilde bir adres hem sizin için hem arama motorları
için daha anlamlı olacaktır. (Bu örnekteki adresin fazlaca uzun
olduğunu da belirteyim. Asp (Daha doğrusu Internet Information Server,
IIS) içinde benzer bir uygulama yapmanız mümkün ama ben IIS
kullanmadığım için bu konuda bilgim yok.
Sayfa Uzunluğu
Sayfanın
içeriğinin ne uzunlukta olduğu da sayfanın değeri açısından önemlidir.
Çok kısa sayfalar yeterli olmadığı gibi, 30 sayfalık yazının tek sayfa
içerisine yazılması da faydalı değildir. Google sayfaların uzunluğunu
da dikkate alıyor. 5000 kelimelik bir sayfada 5 defa “Gizli Müşteri”
kelimelerinin gecmesi, 300 kelimelik bir sayfada 2 defa yer almasından
daha kötüdür. Çok kısa sayfadan kastım da 200 kelimenin altında kalan
sayfalardır. İdeal bir içerik sayfası en az 200 kelimeden oluşmalıdır.
Not:
Javascript, Style gibi web tarayıcılarımız için anlamlı olan ve
sayfanın görünümünü etkileyen özellikler arama motorlarına birşey ifade
etmediği için bunları sayfanızın içerisine yazmak (inline kullanmak)
keywordlerinizi sayfanın aşağılarına itilmesine sebep olur. Bu nedenle
bu özellikleri dış dosyalar içerisine yazarak sayfanıza dahil etmeniz
yararlı olacaktır.
Resimler
Sayfanıza gelen arama
motoru için resmin kendisi birşey ifade etmese de, resmin “alt”
özelliği önemlidir. Alt özelliği resim görüntülenemeyen tarayıcılarda
(artık öylesi kalmadı ya neyse) veya durumlarda, resmin yerine
gösterilen metinsel açıklamadır. Resimlerin “alt” özelliğine anahtar
kelimelerinizi yazmanızda siteniz için + puan olacaktır. Diğer
tekniklerde olduğu gibi bunu da haddinden fazla kullanırsanız arama
motorlarını kandırmaya çalıştığınız için yarardan çok zarar görürsünüz.
Bunları yapmayın
Boşu
boşuna arama motorlarına kandırmaya çalışmayın. Sizden önce binlerce
kişinin denediği numaralar arama motorları tarafından gayet iyi
biliniyor ve önlemlerini alıyor. Bunları yaparak sitenizi üste taşımaya
çalışırken aşağılara düşürebilir, hatta arama sonuçlarından tamamen
çıkmasına neden olabilirsiniz.
Bunların içine neler giriyor;
Örneğin;
Tamam Gizli Müşteri arayan bu sayfaya gelsin, ama futbol arayan da
gelsin bana ne zararı var ki diye düşünerek “Sayfanın en altına 1 punto
ve beyaz karakterlerle Futbol, Basketbol, Dizi, Televizyon vs. vs. vs.
gibi kullanıcıların görmeyeceği içerikler eklersem arama motorları bunu
yutmazlar. Meta Keyword’lere sayfamla ilgili ilgisiz yüzlerce anahtar
kelime eklersem arama motorları bu numarayı yutmazlar. uyduruk sayfa
adresleri yaratıp hepsini ana sayfama yönlendirirsem arama motorları
bunu yutmazlar (Direk atılma nedenidir.) Ve şu anda aklıma gelmeyen,
sizin düşünüp bulabileceğiniz bir sürü yöntem. Emin olun ki bunları
uygulamak bir gün arama motorlarının size küsmesine neden olacaktır.
Arama Motorlarının gözüne girmek
Arama
motorları gerçekten önemli mi? Arama motorları sitemizi indekslemese
çok kaybımız olur mu? Arama sonuçlarında iyi konumlar elde etmek için
çaba harcamak gerekir mi? Vs. vs. vs. Cevabım “kesinlikle evet”.
Google’da arama yaparak bunu kanıtlayacak bir çok istatistiğe
ulaşabilirsiniz. Ben size soruman.com’dan bir örnek vereyim; Son 24
saat içerisinde Sorumana 282 tekil ziyaret yapılmış, bunların 193′ü
Google’dan gelen ziyaretler. Google’a ek olarak yahoo’dan 2, mynetten
ise 1 ziyaretçi gelmiş. (Kabul etmeliyiz ki MSN ve Yahoo gibi arama
motorlarından gelen ziyaretçi sayısı çok az. En azından Türkçe içerik
için böyle. Bu nedenle Google’a özel bir ilgi göstermekte fayda var.)
Sponsor
bağlantı olarak adlandırılan, arama motorunda aranan içeriğe göre
sitenizin reklamının gösterilmesi olarak tanımlayabileceğimiz metod çok
yararlı olmakla beraber, sitenizin içeriği sayesinde arama sonuçlarında
üst sıralarda olmasının faydaları var.
CPC reklamcılık olarak
adlandırılan bu yöntem maliyetli olmasının yanı sıra, normal sonuçlara
göre daha az güvenilir ve daha az dikkat çekicidir. Kullanıcı arama
yaptığı zaman ilk olarak arama sonuçlarına odaklanır.
Arama
motorları siteye bu kadar katkıda bulunuyorlarsa, sitemizin onlara
şirin gözükmesini sağlamak faydamıza olacaktır. Soruman hazır bir blog
scripti olan Wordpress tabanlı olduğu için, hem wordpress hem de
wordpress’in eklentileri sayesinde arama motoru optimizasyonunda büyük
bir yükten kurtuldum. Kendi hazırladığım sitelerde ise arama
motorlarının suyuna gitmek bizzat benim görevimdi. Bu yazı dizisinde
hem kendi tasarımınız olan bir sayfa, hem de bu gibi blog scriptleri
için işinize yarayacak ipuçlarını sizlerle paylaşacağım.
İstatistiklerden de gördüğünüz üzere, en önemli ziyaretçi kaynağı
Google. Bu yüzden çalışmamızı direk Google üzerine yoğunlaştıralım.
(Google için geçerli olan kriterlerin çoğu diğer arama motorları için
de geçerlidir.)
Google’da sizin için önemli olan kelime veya
kelime gruplarında üst sıralara çıkmak kadar, Google’ın sayfanızın
içeriğini sık güncellemesi de önemli. Bunlar için gerekenleri ayrıntılı
bir şekilde aktarmadan önce, en önemli gereklilik olarak düzgün ve
arama motorlarnın anlayabileceği bir web tasarım ve kodlama yapılması
gerektiğini unutmayın.
Şimdi bunu biraz açalım;
Tasarımla İlgili Problemler
Tasarımla
ilgili problemler başlığını attım ama herhangi bir hata içermeyen bir
sayfa da arama motorları açısından baktığımızda problemli olabileceği
için bunu kodlamanızda bir hata olarak düşünmeyin. Kullandığınız
teknikler de arama motorlarının sevmediği teknikler olabilir. Eğer
sayfanıza Frame, Javascript,Flash,Resim Haritası (Image Map) veya
dinamik adresler kullanmıyorsanız yazının bir sonraki bölümüne
geçebilirsiniz. Aksi takdirde bu bölümde yazacaklarımı okumanızda fayda
vardır.
Frame kullanılan sayfalar :
Arama
motorlarının çoğu frame kullanılan sayfalardaki alt sayfalara
ulaşamazlar. Google Frame kullanılan sayfalarda dolaşabiliyor olsada
yine de iyi bir indeksleme yaptığını söyleyemeyiz. Frame kullanılması,
Google’ın alt sayfalara ulaşmasını zorlaştırdığı gibi arama
sonuçlarının gözükmesinde de sorunlara yol açar. Eğer yapılan bir
aramada Google sitenin tamamının yapılan aramaya uygun olduğu düşünürse
sayfayı tüm framelerle birlikte gösterecektir.
Eğer ki yalnızca
frame’ler içerisindeki bir sayfa sonuçlara uygun bir sayfaysa arama
sonuçlarında yalnızca bu frame listelenir ve sayfanızda gelen kişi
sayfanın tamamını değil, yalnızca bu alt sayfayı görür. Yani frame
kullanmak hem sayfalarınızın indekslenmesini zorlaştırır, hem de arama
sonuçlarında düzgün listelenmemenize neden olur.
Arama motorlarının çoğunun frame kullanılan sayfaları hiç indeksleyemediklerini de tekrar hatırlatayım.
Sonuç; Frame’lerden kurtulup yeni bir dizayn yapmanız faydalı olacaktır.
Dinamik Adresler :
Eğer
veritabanından verilerin gösterildiği veya scriptlerin (asp, php gibi)
çalıştırıldığı sayfalar dinamik adresli sayfalar olabilirler. Eğer
kullandığınız adreslerin içerisinde ?,&,%,+,=,$ gibi karakter varsa
bu sayfalar dinamik adresli sayfalar olarak kabul edilecektir. Arama
motorlarının bazıları bu adresleri hiç indekslemezken, bazıları ise
seçici davranır.
Şöyle ki;
http://www.soruman.com/index.php?sayfa=5 şeklinde dinamik adresli bir sayfa;
http://www.soruman.com/index.php?kategori=Internet&yil=2006&ay=5&gun=29 adresli bir sayfaya göre daha
tercih edilir bir sayfa olacaktır. Google dökümanlarında, dinamik
adresler kullanılan sayfaları tüm arama motorlarının listeleyemeyeceği,
parametlerin sayısının az olmasının arama motoruna yardımcı olacağı
belirtilmiş. (Google bu sayfaları indekslemez denmemiş, ama bol
parametreli sayfaları sevmediği de belli.) Benim yaptığım araştırmalar
ve deneyimlerimde bu yönde. Tabiiki dinamik adres kullanmamak çözüm
değil. Yazının ilerleyen bölümlerinde çözümü tartışacağız.
Flash
Arama
motorları Flash dosyalarını indeksleyemezler. Flash dosyası onlar için
bir video dosyasından farksızdır. Eğer sayfalarınızda Flash kullanmayı
düşünüyorsanız, sayfaya metin içerik eklemeyi de ihmal etmeyin.
Unutmayın, flashın içeriği indekslenmeyeceği için, kısa da olsa metin
içerik eklemeniz o sayfanın arama motoru açısından anlamlı olmasını
sağlayacaktır.
Flashla ilgili önemli başka bir sorun ise, arama
motorlarının flash içerisindeki bağlantılarıda takip edememesidir. Ana
sayfanız tüm standartlara uysa dahi, ana sayfaya geçmeden önce
ziyaretçilere bir flash intro gösteriyorsanız ve ana sayfaya bu flash
intro bittikten sonra yönlendirme (veya flashın içerisinde introyu geç
şeklinde bir bağlantı koyma) yapıyorsanız arama motoru ana sayfanıza
ulaşamayacaktır. Bunun için flash introyu koyduğunuz sayfa içerisine
mutlaka ana sayfanıza yönlendirme yapan bir metin bağlantı da
koymalısınız.
Javascript
Arama motorları için
javascriptin hiç bir anlamı yoktur, sayfanıza koyduğunuz
javascriptlerin hiç biri arama motorlarının robotları tarafından
çalıştırılamaz. Buna javascriptle çalışan menüler ve bağlantılarda
dahildir. Eğer bu içeriğin indexlenmesini istiyorsanız, javascript
menüsüne ek olarak alternatif bir html menüsü eklemenizi, veya
sitenizdeki tüm sayfalara bağlantı içeren bir site haritası
oluşturarak, tüm sayfalarınızdan da site haritanıza bağlantı vermenizi
tavsiye ederim.
Not: Alıntıdır