Gel tezkere,gel tezkere,bitsin bu gurbet...-Papa Black, burası Alpha 2
-Dinlemedeyiz Alpha 2
-Acilen hava takviyesine ihtiyacımız var. Ghf30 (Golf.Hotel.Foxtrot.30 Harita üstündeki koordinat kodları) tarafından ağır makineli tüfek atışlarına maruz kalıyoruz! Güney’deki fabrikanın bacasında bulunan keskin nişancılar bizi köşeye sıkıştırdı! Başımızı havaya kaldıramıyoruz, ama en son baktığımda karadan bize doğru gelen T80 tankları ile aramızda 60 metre kadar bir mesafe vardı. Koordinatları yoll….
-Evet Alpha 2, koordinatları yollayın hemen? Alpha 2? Alpha 2 radyo frekansınızda bir sorun var bizi doğrulayabiliyor muzunuz?
-………
“Bu akşamda çok ağır bir çatışmadan sağ çıkmayı başardım. Şu anda elimdeki tüfeğin şarjörüne bakıyorum, son üç mermim… Artık bu kasabada az kişiydik. Ben, Eugene, Trevor ve O’Brien, iki gün daha burada, bu cehennemde, lanet olasıca kasabayı korumak zorundayız. Pek bir şansımız kalmadı. Bugüne kadar yaşadığıma bile dua ediyorum, fakat bazı gerçekleri yavaş yavaş kabullenmemiz gerekiyordu. Sadece dört kişi, herkesin kalan son mermileri ve her seferinde daha da bir güçlenerek gelen Rus akınları… Sanırım öldüğümde beni gömecek birileri yanımda olmayacak. Palet seslerini duyuyorum, saklanmamız gerek, çünkü daha sık geliyorlar…”
Cpl. Jon Travis Daleson – Eagle Eye Squad – 09352857 Prot.No
Operation Flashpoint bize böylesi bir atmosfer yaşatıyordu. Savaş ortamı, gerçekçi animasyon ve sesler, tamamıyla simülasyon olan görevler, oyun severlere savaş öncesi eğitimi veriyordu. Yapım, çeşitli mecralar tarafından büyük ödüllere layık görüldü,özel sürümleri de çıktı. Ancak ters giden bazı durumlar, Codemasters ve Bohemia ortaklığına son verdi.
Oyunun dağıtımcısı Codemasters, Operation Flashpoint isim hakkını satın aldıktan sonra; serinin ruhani devam niteliğindeki Armed Assault (ArmA), Bohemia tarafından hazırlanmaya başlandı. Aynı zamanlarda Codemasters Operation Flashpoint: Dragon Rising’i duyurunca Bohemia, elini biraz daha çabuk tutmayı uygun gördü. ArmA piyasaya sürüldüğünde, grafik bakımından göze daha hoş gelen bir Operation Flashpoint’i bizlere sunuyordu. Aradan onca sene geçmesine rağmen, yapımcılar projeyi iyi bir şekilde geliştiremeyince, ArmA oyun tarihinde vasat yapımlar arasındaki yerini aldı. Hemen akabinde gelen Operation Flashpoint: Dragon Rising görüntüleri ve basına verilen bilgiler, Bohemia’nın Armed Assault 2‘ye (ArmA2) başlamasına neden oldu. Bu sefer daha iddialı, daha kendinden emin olan ArmA, ikincisiyle bizlere bunu verebilecek mi? Hep birlikte bakalım.
Kara RusyaKonu ilk etapta size çok klişe gelebilir. Yine gerçekte var olmayan bir ada ve gelecekte gerçekleşebilecek dünya savaşları teorilerinden en kültü olan, Rusya’nın tekrar Sovyetler Birliği’ni kurma çabası, ArmA2’de aşikar olduğumuz bir senaryo. Chernarussia adındaki ülkede çıkan ayaklanma, hükümetin Sovyetler Birliği’ne geçişi ve halkın isyanı, bu toprakları yeterince karıştırmaya yetiyor ve olaylara Amerikan Hükümeti müdahale etmek zorunda kalıyor. Kült bir senaryo karşımızda, ancak bu durum sizleri pek üzmeyecek.
Chernarussia-Kara Rusya, adındaki hayali ülke, yapımın en iddialı kısmı. 225 kilometrekarelik bir alanda, özgürce oynayabileceğimiz her görevin tadına varacağınıza eminim. Chernarussia’nın toprak örtüsü ise, ilk Operation Flashpoint’leri oynayanlara tanıdık gelecektir. İlk oyunun Malden adasıyla hemen hemen aynı toprak örtüsüne sahip olan yapımda, çevreye biraz daha fazla sayıda, uzun boylu ağaçlar eklemiş. Dağların yükseltileri oldukça fazla. Ayrıca haritada bulunan dağ-tepe sayıları, Chernarussia’nın yükseltisinin bir hayli fazla olduğunu söylüyor. İklim bakımından da ülkeyi ele alacak olursak, Kara Rusya, tıpkı Ukrayna gibi. Ilıman hava ve güneşle beraber yağan sık yağmurlar, sizlere Güney Ukrayna havasını tattıracak. Ancak dikkatli olun, birden değişen hava koşulları, sizi hazırlıksız ve gafil avlayabilir. Zira hava koşulları dahi oynanışı oldukça önemli yönden etkileyebiliyor.
Gez,göz,arpacık Oynanıştan bahsedecek olursak, ArmA2 gerçekten iyi işler başarmış. Oynanabilirlik, yapımda neredeyse tavan yapan bir unsur. Yapım, gerçekçi savaş ortamı, iyi bir FPS ve kontrollü bir TPS isteyen oyuncuları ciddi anlamda tatmin edebiliyor.
ArmA2, zorluğu ile ün salmış Operation Flashpoint: Cold War Crisis’ın ötesine gitmeyi başarıyor. Bu sefer karşımızda, görevlerde daha fazla ter dökeceğimiz bir oyun var. Attığınız her adımın bir sonraki hareketinizi etkileyeceğini kesinlikle unutmayın. Bu yüzden etrafınızı iyi gözlemleyin, en ufak bir hareketi kaçırmayın ve takım arkadaşlarınızın yardım çağrılarına kulak asın. Tek kaldığınız an, göreve devam etmek yerine bölümü tekrar başlatmanız size zaman kazandıracaktır, çünkü tek başınıza siz bir hiçsiniz.
Yapımda “Razor” adında bir gözcü/özel birliğin elemanıyız. Ana karakterimiz Cooper, Sgt.Miles’ın emrindeki Razor takımında ikinci lider konumunda. Daha sonra komutayı siz alıyorsunuz. İlk etapta 4 kişi yönettiğiniz takım, ilerleyen görevlerde başka askerlerinde katılmasıyla genişleyecek. Yapımın bize sunduğu en büyük devrim ise, görevdeyken ekip içerisinde adam değiştirebilmemiz. “T” tuşuyla açılan “Group” ekranında, seçtiğimiz bir askeri o an kontrol edebiliyoruz. Bu durum kullanıcıların üzerindeki sorumluluğu bir kat daha fazla artırıyor. Takım arkadaşlarınızın yapay zekası gerçekten düğme ilikletecek cinsten.
Görev esnasında düşmanlar ile çatışırken çok ölümcül bir darbe alırsanız (Buna patlamalar da dahil), yere yatıp yardım çağrısı istiyorsunuz. Ekran kırmızıya bürünüyor ve adamınız yerde kıvranmaya başlıyor. Ancak sıcak bir çatışma esnasında bu başınıza geliyorsa, arkadaşlarınız telsizden size “Biraz dayanmalısın!” gibilerinden sözler söylüyor. Ortalık yatışmadan size yardıma gelmeyen arkadaşlarınız; eğer çok zor durumda kalırsanız veya düşman tarafından hala ateş altındaysanız, taciz ateşi açarak yanınıza koşuyor ve sizi oradan sürükleyerek uzaklaştırıyor. Karakterimizi daha sakin bir yere bıraktıktan sonra çatışmaya devam ediyorlar. Ağır yaralı haldeyken kendinizi korumak istiyorsanız da, herhangi bir hareket tuşuna basarak adamınızı yerde yatar pozisyona getirebiliyorsunuz. Daha sonra hiçbir yere hareket edemeden düşmanlara ateş edebiliyorsunuz. Ancak bu esnada şarjör değiştiremiyorsunuz.
DayanışmaArmA2 özellikle takım oyununa önem verilmiş. Arkadaşlarınızın yanından uzaklaştığınız anda ölmeniz kaçınılmaz. Bu sebeple sürekli birlikte hareket etmek, sizler için en iyi seçim olacaktır. Silah yelpazesi oldukça geniş. Özellikle vuruş hissi çok iyi geliştirilmiş. Nişan almak bilinen FPS veya TPS oyunlarındaki kadar kolay değil. Zira her silahın bir balistik bilgisi var ve bu bilgilere göre mermilerin havadaki hızı, varış noktasına gideceği zaman değişkenlik gösterebiliyor. Öyle ki, bir M1A14 ile 300 metredeki düşmanınızı kolaylıkla vurabilirken, aynı mesafede AKSU47 ile atışlarınız karavana ile sonuçlanacaktır.
Yapımda özel timi kontrol ettiğimiz için, gerektiği zaman merkezden destek isteyebiliyoruz. Hemen hemen her bölümde mevcut olarak karşımıza çıkan destek seçenekleri; hava desteği, topçu atışları, paraşütle asker indirme ve çevre civardaki en yakın Amerikan mangasını yardıma çağırma olarak sıralanıyor. Bu savaş da yalnız olmadığınızı gösteriyor. Oyunda ekipmanlar açısından önemle üzerinde durulan eşyalar, harita, pusula, telsiz ve saat olarak göze çarpıyor. Zira bunların olmadığı bölümlerde çok zorluk çekebilirsiniz. Bu yüzden envanter ekranında bölüme başlamadan önce silah seçmek, görevinizin sonucunu en baştan belirliyor. Yanlış envanter dizilimi, daha ilk dakikalarda fiyasko ile sonuçlanabiliyor.
Bir görevin gidişatından bahsedecek olursak, bölümler brifing, hazırlık, operasyon ve merkeze dönüş olarak nitelendirebiliriz. ArmA2 tüm bunları size yaptırıyor. Mesela görev başladığı anda, bir üst rütbeliden brifing alıyorsunuz ve takımınızın ihtiyacı olan ekipmanları topluyorsunuz. Daha sonra yola koyularak operasyon bölgesine gidiyorsunuz.
Göreve başladığınız ana üs dolaylarında bulabileceğiniz araçları kullanmaktan çekinmeyin. Zira operasyon bölgesine gideceğiniz mesafeler çok uzun olabiliyor. Operasyona başlayıp başarıyla bitirdikten sonra da, merkeze geri dönüyorsunuz ve bölümü bitiriyorsunuz. Tüm bunları oyun esnasında siz kontrol ediyorsunuz.
ArmA2’de araçlar yine ön planda olan unsurlardan bir tanesi. Bilindiği gibi Operation Flashpoint, türlü askeri aracı kullanmamıza olanak sağlamasıyla bizleri sevindirmişti. Ancak araçlar konusunda olumsuz bir yön, hemen göze çarpıyor. Kara araçlarındaki kontroller, eski Operation Flashpoint ile hemen hemen aynı. Pek bir gelişme yok. Bu yüzden kara araçlarının kontrolleri göze batabilir. Ancak hava ve deniz araçlarının kontrolleri çok gerçekçi. Bir helikoptere veya uçağa bindiğiniz zaman, sanki bir simülasyon içindeymişsiniz hissini alabilirsiniz.
Deniz,kum,yakamoz,ohohohho Bohemia bu sefer kaliteli bir görsel şölen hazırlamış. Real Virtuality 3 motoruyla geliştirilen oyun, çoğu kullanıcının ilk defa karşılaşacağı türden bir dünya yaratmayı başarmış. Motor, 10 seneden fazla süren bir geliştirme sürecinden sonra ortaya çıkmış. Ayrıca Real Virtuality 3, ordularda eğitim simülasyonlarında hazırlanan askeri programlarda da kullanılıyor. Bu da tamamen etkileşimli gerçekçi bir dünya anlamına geliyor.
Oyundaki belki de en olumsuz nokta, güçlü bir sistem istemesi. Grafikler üzerinde oldukça fazla uğraşan geliştirici ekip, 225 kilometrekarelik Kara Rusya’nın tüm yeryüzü şekillerini öyle bir tasarlamış ki, yerdeki çakıl taşı bile ayrı bir modelleme olarak göze çarpıyor. Yaprakların ve otların, çoğunlukta olduğu arazilerde sisteminiz çok fazla zorluk çekebilir. Özellikle yağmurun yağdığı görevlerde makineniz resmen can çekişecektir; ancak ayrıntılı grafik seçeneklerinde bazı değişiklikler yaparak, ArmA2’yi sisteminize göre ayarlayabilirsiniz. Yine de yapımı en düşük seviyede oynamak için bile, güçlü bir sisteme ihtiyacınız olacak.
Animasyonlar en göre çarpan noktalar. Askerlerin koşması, yürümesi gibi hareketler göze çok hoş geliyor. Özellikle karakterler depar atarken iyi yapılmış. Ayrıca hareketler arasındaki geçişler çok yumuşak olmuş. Bu yüzden animasyonlarda göze batan bir unsur göremeyeceksiniz.
Kulakları sağır eden o vıyıltıYapım her yönde olduğu gibi sesler konusunda da ileri gitmiş. Eğer iyi bir ses sisteminiz varsa, kulaklarınız bayram edecek demektir. Silah sesleri, gerçek hayattakiler ile tamamen aynı. Patlamalar da açığa çıkan ses efektleri o kadar iyi ki, sağa sola sürekli el bombası atmaya başlayabilirsiniz. Karakterlerin yürüyüşlerinde, farklı zeminlerde değişiklik gösteren adım sesleri, kulağa oldukça dolu geliyor. Koşarken askerlerin üzerindeki matara, askılık ve kemerlerin birbirine çarpma efektleri gerçekten iyi düşünülmüş. Hatta mataranın içindeki suyun çalkalanma sesini bile duyabilirsiniz.
Etraf sakinken biraz durup çevreyi dinlediğiniz de, sesler üzerinde ne kadar uğraşıldığını anlayacaksınız. Rüzgarlı bir havada ormandayken ağaçların hışırtıları ve rüzgarın kulağınızı sıyırışının efektleri bile yapımda mevcut. Deniz kenarında, denizin dalgaları, tuzlu suyun köpük sesleri kulaklarınızı gerçek bir şölene hazırlıyor.
Her güzelin bir kusru vardır!...Evet belki ArmA2 mükemmel bir askeri simülasyon olabilir.Ama hataları da küçümsenir gibi değil.Oyunda durup dururken oluşan bug'lar bunun başında geliyor.Ayrıca askerlerin yer yer yapay zekalarındaki kusurlar belirgin hale geliyor.Tabii oyunun herkesin zevkine hitap etmeyeceğini de söyleyebilirim.
Son sözlere gelecek olursak, oyun bizi gerçekten askeri bir simülasyona hazırlıyor. Eğer dolu dolu bir yapım arıyorsanız ve sisteminiz gerçekten iyi ise, ArmA2 damağınızda şerbet tadı bırakacak, bittiğinde keşke bitmese hep devam etse diyeceksiniz.
Teşekkürler!...